Поділитися

 (Чужі: Спасіння – мальописна молитва Міньйоли)

«Lost in the darkness I fade from the light
Help me make it through the night
Blood on my conscious and murder in mind
Out of the gloom I rise up from my tomb
into impending doom»
BLACK SABBATH – GOD IS DEAD?

Aliens: Salvation

Це ваншотне видання 1993 року від видавництва «Dark Horse Comics». Скетчі олівчиком оформив Майк Міньйола (як і обкладинку разом із Дейвом Стюартом), сценарій видав Дейв Ґібонс, чорнилами бавився Кевін Ноулан, а кольорами – Метт Голінґсворт.

Позиція видання в серії коміксів про Чужих:

«Aliens: Backsplash» (1993);
«Чужі: Спасіння» (1993);
«Aliens: Colonial Marines» (1993-1994) та ін.

2.jpg
Примірник із автографом Kevin Nowlan (1993, Dark Horse Comics)

Трошки про творців:

Дейв Ґібонс – намалював і відшрифтував «Вартових» (1986-1987). Він працював і над коміксами Суддя Дредд – «The Complete Case Files Volume 1-3», (2005-2006), Доктор Хто, Зелений Ліхтар, Супермен та ін. А ще як сценарист видав кросовер «Batman vs. Predator» #1-3 (1991-1992).

Кевін Ноулан – Доктор Стрендж, Місячний лицар, «Aliens: Havoc» #1 (1997), «Hellboy: Buster Oakley Gets His Wish» (ваншотно з Міньйолою, 2011) та інші.

Метт Голінґсворт – колорист, відомий такими роботами як «Бетмен: Білий лицар», «Токійський привид. Книга 1: Ядерний сад», «Вічні» Ніла Ґеймана, «Шибайголова», «Aliens: Labyrinth» (1993-1994).

А в доробку Майка Міньйоли на той час (1993 рік) малися: «Rocket Raccoon» (1985), «Gotham by Gaslight» (1989) (на «Бетмен. Ґотем у газовому світлі» триває передзамовлення видавництва Vovkulaka), «Wolverine: The Jungle Adventure» (1990), комікс-адаптація фільму «Дракула Брема Стокера» (1992) та ін.

До речі, комікс «Чужі: Спасіння» вийшов у жовтні 1993 року, а персонаж Геллбоя вперше з'явився в San Diego Comic-Con Comics #2 – серпень 1993. Тож і «Спасіння» і Геллбой (принаймні перша поява рогатого) в один рік зродилися.

Fireclaw: Акт спокути

Гріх читацького незнання й необізнаності з алієнськими шедеврами олівця Міньйоли українське видавництво Fireclaw спокутувало у 2020 році. І 2000 душ буде спасенно, бо такий тираж вийшов.

У перекладі Лани Пантелеєвої. Формат: 260х165 мм, м’яка лискуча обкладинка, крейдовані 60 сторінок. Додані бонусні матеріали – на початку та в кінці. Віковий рейтинг – для дорослих, бо діти невинні спасуться по блату.

А Дейв Ґібонc, Майк Міньйола та Кевін Ноулан проведуть вас крізь химерний світ Чужих Рідлі Скотта та Г.Р. Ґігера в історії про віру, спасіння та надію. Котра заплетена у жанровий вузол із фантастики жахів, НФ, воєнної НФ і пригодницького бойовика.

Нагадаємо, що у 2019 році Fireclaw видало ще одну роботу раннього Міньйоли: монстро-фентезійне видання «Фафгрд та Сірий Мишолов» (1990-1991). Ще та добра олдскульщина.

А про інший заплив Майка Міньйоли на «Чумних кораблях» писали прямо зі щогли отут.

4.jpg
Aliens Salvation La Rédemption (Dark Horse France) 1993

Іноземні огляди інопланетного дійства

Eduardo Álvarez з чилійського cuartomundo.cl, 2017:

«Сюжет відображає вічні протистояння між пристрастю та вірою, розумом та етикою проти віри. Звісно, не забуваючи про драму виживання головних героїв перед обличчям невблаганних інопланетних хижаків, які уособлюють зло і найпервісніші інстинкти.

Сюжет Ґібонса набуває більш звичної форми трилера, де в другій половині переважає екшн. Так чи інакше, виділяються монологи головного героя, голос його внутрішнього «я», котрий відзначається красивими реченнями.

У графіці Міньйола демонструє свій впізнаваний стиль, зображуючи істот у дуже моторошний спосіб. Цей малюнок із невеликою кількістю деталей і багатьма тінями, відшліфований знову і знову в дизайнах монстрів у «Hellboy», слугує для створення ореолу таємничості, на який заслуговує кожна історія про Чужих. Так само ці темні відтінки надають малюнкам жорстокого й дикого вигляду».

5.jpg
Два ваншоти під одною м'якою обкладинкою:«Aliens: Salvation and Sacrifice» (2001)

Trevor Van As з ресурсу howtolovecomics.com, 2017:

«Цей ваншот має гарний темп, вся історія займає приблизно 45 сторінок. Оповідь рухається не поспішаючи, але й не гальмуючи. Вас занурюють у дію на самому початку, катастрофа відбувається протягом перших кількох сторінок, але в середині є вдосталь часу для розкриття характерів персонажів.

Релігія є важливим аспектом Aliens: Salvation, але вона ніколи не відчувається надмірною. Її ніколи не проповідують і не критикують, натомість вона використовується для обрамлення дій Селкірка. Вона створює внутрішній конфлікт для глибоко віруючої людини, водночас підкреслюючи жахливість його ситуації.

Міньйола заповнює сторінку густим чорним кольором, який створює деталізацію та глибину. Хоча він не надто насичений деталями, він добре підходить для похмурих ситуацій і тональності. Його ксеноморфи виглядають жахливо і виграють від його фірмового стилю. Він пропонує підхід за принципом «менше – значить більше», дозволяючи вашій уяві заповнити прогалини.

Кольори Метта Ґолінґсворта мають приглушену палітру, що доповнює насиченість фарб. Вони ніколи не надто сильні або недоречні. Навпаки, вони підтримують тон і жанр коміксу. Вони також створюють атмосферу, а деякі панелі підсвічують персонажів червоними, жовтими та синіми кольорами з різних джерел світла.

Це добротне чтиво, яке бере формулу «Чужих» і грає з нею у вірний франшизі спосіб, але пропонує дещо нове».

6.jpg
Колекційне ЧБ видання на 250 примірників WETTA, 2016

J. Caleb Mozzocco на cbr.com, 2015:

«Селкірк – досить побожний християнин, він дякує Богові за все хороше, що з ним трапляється, покладає на Нього відповідальність навіть за погані речі й регулярно зупиняється, щоб помолитися. Розповідь Ґібонса про Селкірка безперечно суто християнська, хоча й досить загальна, щоб її не можна було звузити до певної конфесії. Цікаво, що ця віра збереглася і в майбутньому «Чужих».

Сценарій хороший, якщо не чудовий, забезпечуючи цілком справну історію франшизи, яка намагається розповісти основну історію Чужого, знаходячи новий, незвіданий шлях, хоча й не виходить за межі своїх витоків. Ґібонс також використовує той факт, що читачі будуть принаймні на крок попереду всіх персонажів, показуючи результати певних дій без необхідності їх зображати.

Міньйола зводить предмет до базових форм, втрачаючи слизькі, звивисті, барокові деталі оригіналів Г.Р. Ґігера, водночас чітко зображуючи тих самих істот у холоднішій, суворішій, блоковішій формі, від чого вони здаються ще більш чужими. Здається, що «Чужі» Міньйоли та Ноулана не належать ані до світу металу, в якому живуть люди, ані до органічного світу каміння, рослин і води планети. Вони є чимось середнім між органікою і машиною, з відповідним виглядом для живих машин, що вбивають».

7.jpg
Лімітоване французьке видання на 500 примірників Comics Wetta, 2016

«When will this nightmare be over? Tell me
When can I empty my head?
Will someone tell me the answer?
Is God really dead?»
BLACK SABBATH

Велькоме на Міньйоло-месу

Сюжет – це класична триактна структура: умовно без спойлерів – 1) приземлення 2) пригоди 3) фінальна частина.

Селкірк тут не просто так, хоч більшість і знає, що так звали історичного прототипа для «Робінзона Крузо» (1719) Д. Дефо: Александр Селкірк (Alexander Selkirk, Selcraig) (про ще одних моряків читайте тут). Проте Селкірк реальний і Селкірк-кок, окрім імені мають і ще дещо спільне:

  1. Обоє моряки. Перший – шотландський боцман на 16-гарматному галеоні, плавав у навколосвітній експедиції, а другий – член екіпажу космічного судна «Nova Maru», кок.
  2. Обоє опинилися на безлюдному острові.
  3. Обоє були вимушені виживати наодинці.

Логічно припустити, що обидва Селкірки в ході активного щоденного виживання, пошуку та намаганнях роздобути води та їжі, перебуваючи в гострій самотності, також намагалися й осмислити свою ситуацію, своє непередбачуване випробування. І, мабуть, обоє зверталися в своїх роздумах до Бога, щоб у них був бодай якийсь, хай і мовчазний та пасивний, але Співрозмовник, який вислухає. А, можливо, і якось відповість та допоможе. І ці розмови допомагали їм не схибнутися в тих критичних обставинах.

І про історичного Селкірка сучасники писали, що «його дуже цікаво слухати, він тверезо мислить й вельми живо описує перебування своєї душі на різних етапах такої тривалої самоти». А на острові він співав псалми і читав з Біблії, знаходячи в цьому розраду в своїй ситуації і опору для своєї англійської мови. Таку ж опору для своєї душі знаходив у молитвах і кок у «Спасінні».

8.jpg
Aliens - Salvation (1993) #1

Так як і Джеймс Стокоу, який каже, що його «Чужі: Мертва орбіта» – це по суті «історія про тихого хлопця, який не хоче вмирати і викурює сигарету», так і автори «Спасіння» насамперед написали історію про людину, яка виживає, принаймні силкується це зробити, попри все та всупереч обставинам і немислимій загрозі у вигляді ксеноморфів.

Тому деякі рецензенти влучно окреслюють історію «Спасіння», зокрема весь текст, який оповідає герой, як суцільну молитву-сповідь.

І якщо в космосі ніхто не вчував ваших криків, то й на безлюдному острові з цим справи не кращі. Острів – це класичний замкнутий і обмежений простір. Камерність дійства не просто так липне до горорів, мов ендопаразитичний прибулець, а слугує жанровою необхідністю.

Розглянемо камерність кінотрилогії:

  1. У першому фільмі – простором є космічний корабель «Ностромо». Як і в «Мертвій орбіті» маємо космосудно.
  2. У другому – це база колоністів.
  3. У третьому – в’язниця.

В цьому ракурсі цікаво замислитися чому ж у «Спасінні» сетинг і локація – це джунглі? Припускаємо, щоб не повторюватися за першим фільмом. А ще тут сюжетно необхідна незаселена планета, тому і варіанти з сиквелу та триквелу теж не підходять. Як наслідок і з’являється оригінальне та непритаманне на перший погляд для Чужого місце дії. Ще й кажуть, що так Чужі вдираються на територію Хижаків, які якраз у кіно полюбляють вештатися саме там, у джунглях. Але на те вони й Чужі, щоб не рахуватися з чиїмись капризами, а мовчки та скрапуючи слино-слизом, тягти жертву в кубло на коконізацію.

«Until the timing's right
With God and Satan at my side
From darkness will come light
I watch the rain as it turns red
Give me more wine, I don't need bread»
BLACK SABBATH

Між одами й літаніями

Сюжетна троїстість «Чужі: Спасіння» несподівано нагадує фільм «Ріддік» (2013):

  1. Спершу – робінзонада;
  2. Потім – пригоди та виживання;
  3. І горорний фінал.

Проте на відміну від цих пригод Річарда Б. Ріддіка, пригоди кока Селкірка виглядають і сприймаються цілісно й органічно, без відчуття самоповторів чи того, що все склепали з трьох доволі різнородних елементів. Звісно, не годиться порівнювати короткий коміксовий ваншот із двогодинним фільмом. Та суть сторітелінгової зауваги наступна: міні-ваншоту можна не розширювати ЛОР серії, але третьому фільму в кінофраншизі David Twohy – ні. Бо вийшов непоганий кіно-філер, який аж на міліметр розвиває наскрізний сюжет і навіщось повторює оригінал.

А от сюжет «Спасіння» плавний, органічний і завершений. Йому нічого не бракує попри, здавалося б, лаконізм форми – 46 сторінок. Це медаль за «якість» і тверда четвірка щонайменше. Враховуючи обсяг, завершену самобутню історію та стильний візуал – це максимум, який можна витиснути із таких вихідних даних. І мальопис його витискає. Візуал за враженнями перевершує історію, проте не за якістю – тут вони рівнозначні: все як і має бути в збалансованому мальописі. Це технічно бездоганний комікс для любителів Чужих, Міньйоли та Горорності.

Які малися побоювання перед читанням коміксу?

  1. Графіка занадто стара чи невиразна.
  2. Історія закоротка, щоб вразити чи розкритися.
  3. Це щось старе, маловідоме й нецікаве.
  4. М’яка обкладинка і, мабуть, малий формат видання.

І все вищевказане спростовано. Особливо потішило останнє: попри м’яку обкладинку, вона все ж приємно гладенька на дотик, а сам комікс має параметри майже як у типового твердого видання, тобто величенький, тільки трохи менший за шириною.

В мальописі коку являються як Янгол, так і Демон. А читачі ж отримують ідеальний сплав протилежностей: тексту й малюнку. Чи це Божественно прекрасно, чи Диявольськи вправно – вирішуйте самі.

Секретний інгредієнт формули успіху

У цьому мальописі можна знайти відсилання, ідеї та елементи з усієї кінотрилогії: умовно від однойменної лиховісної компанії Р. Скотта до королеви чужих Д. Кемерона та релігійного вайбу Д. Фінчера. І справедливо зазначають, що тут Чужий грає на природному для Хижака локації-полі битві – джунглях.

Але чому ж це все не є просто сумою елементів, повторів і банальностей, мовляв, «Це ж було вже!»?

Відповідь проста: магія справжнього авторського підходу.

Творці мальопису беруть вже наявні ідеї, шанобливо їх відтворюють необхідною мірою та додають своє бачення, свої знахідки та свій стиль. І в результаті маємо не щось прохідне, а самобутнє. Щонайменше тверда четвірка, яка для когось дозріє і до 4+, а для когось і до стиглої пʼятірки – все залежить від очей, що читатимуть цей комікс і смаків їхніх власників.

До речі, в коміксі присутні відокремлені від очниць очні яблука! Це так, замість спеції вам. Смачного читання!

2\3 Чужих вже вмостилися в кублі котельної Бабая

Епілог

Контекст: «Чужий 3» вийшов у 1992, а четвертий Чужий вийде аж у 1997. А між ними Майк і решта зняли на папір свою версію, як то все має бути. І версія не шкутильгає, а робить свою справу, особливо арти – на них тут годиться молитися, навіть якщо ви не ревний прихожанин секти Міньйоли чи культу алієна космогорорного.

Це шанобливе ставлення до духу на той час ще Трилогії, яке вміло та візуально смачно розповідає бадьору, похмуру, а часом і психоделічну історію. Як для 60 сторінок всього вдосталь, все виважено та завершено. Також є чимало вкраплень-великодинок, навіть твісти, а ще й ігри з реальністю, вдало втілені художником.

Нова обкладинка Міньйоли для твердого делюкс перевидання 2015 року

«Чужі: Спасіння» – це якісне творіння, яке не здіймає хвилі цунамі у знайомому всесвіті. Проте воно з біса приємно плеще об ваше занурене в морську гладінь тіло накочувальною кислотною хвилею, звідки прозирає хвіст і гребінь Чужого – останнє, що ви побачите. Досконале позаземне створіння, що возносить вас в іншу форму існування.

Крізь біль і страждання.

Амінь.

«But still the voices in my head
Are telling me that God is dead
The blood pours down, the rain turns red
I don't believe that God is dead»
BLACK SABBATH

Джерела та світлини:

https://fireclaw.com.ua/product/aliens
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1080990177361789&set=pcb.1081030520691088
https://www.darkhorse.com/Books/27-253/Aliens-Salvation-HC
https://www.cuartomundo.cl/2017/05/15/aliens-salvation-sacrifice-1993-fe-en-monstruos/
https://www.howtolovecomics.com/2017/05/12/aliens-salvation/
https://www.cbr.com/aliens-salvation-receives-a-welcome-resurrection/
https://m.media-amazon.com/images/I/91jSRZbJJpL.\_SL1500\_.jpg
https://stuartngbooks.com/cdn/shop/products/14699E45-9E41-45E6-9609-5F2900C7CEED.jpg?v=1705547382
https://www.bedetheque.com/media/Couvertures/aliens04salvation\_16730.jpg
https://i.ebayimg.com/images/g/rYgAAOSwFxpld2ZI/s-l1600.jpg
https://i0.wp.com/multiversitystatic.s3.amazonaws.com/uploads/2021/04/Feature-Aliens-Salvation.jpg?fit=1665%2C1665
https://multiversitystatic.s3.amazonaws.com/uploads/2021/04/Feature-Aliens-Salvation-1440x700.jpg
https://picclick.fr/Aliens-Absolution-%C3%89dition-Limit%C3%A9e-%C3%80-500-Exemplaires-Avec-126147836632.html
https://i.ebayimg.com/images/g/Q8MAAOSwfillp8pd/s-l1600.jpg
https://avp.fandom.com/wiki/Aliens:_Salvation

Подобається проєкт? Ви можете підтримати нас, всі кошти підуть виключно на розвиток «Бабая»

Бажаєте опублікувати свої матеріали? Пишіть нам на пошту: