Поділитися

 (Темне фентезі)

Шановне лихоманство!

До прийдешнього конкурсу і для загального розвитку викладаємо путівник по жанру темне фентезі.
Попри те, що жанрові елементи розмиті (йой, як неочікувано!) і зустрічаються чудові синтези-покручі, - певні домінанти виокремити таки можна.

Сприймайте сей дороговказ як вашого Зброєносця, а не Інквізитора.

Місце. Всесвіт, зумовлений надприродним злом. Зло - пануюче, повсякденне, пожиттєве. Воно в ДНК найменшої травинки та в кожній цеглині імперії. Цивілізація - осередки; ворогуючі між собою соціуми.
Чого нема: раптового здивування злу (як в жахах), бо воно є невід’ємною частиною всесвіту. Воно може бути «неправильним, несправедливим», але не є «анормальним».

Темне фентезі можна розглядати як фантастичний горор, історію Е. По, яка розгортається в Середзем’ї

Д. Мушич

Час. «Темні часи». Колись була катастрофа (війна, холера, страшний суд) - і зло перемогло. Або світ такий сам по собі, і в майбутньому - нічого не зміниться (ми знаємо напевне). Довкола тотальна деградація і занепад.
Чого нема: активного/потужного добра; розвинутих технологій (навіть в урбаністичних реаліях вони не визначають світ); реального «ідеального світу/соціуму».

У похмурій темряві майбутнього є лише війна

Warhammer 40 000

Фантастичний елемент. Ворожий до людського. Або спрямований на його знищення (перевертні, дракони), або який має побічні ефекти (чорна магія, зловісні артефакти), або поневолюючий/знеособлюючий людину (демони, боги). Надприродне є фізичним втіленням темряви.

Герой. Дитина свого часу. Моральна паскуда (має “сіру мораль”, амбівалентні моральні орієнтири). Страждалець. Маргінал. Хижак. Антагоніст. Загалом - різний, але його життя/мотиви/характер визначив похмурий всесвіт.

На відміну від героїчного, епічного, гумористичного, любовного та інших видів жанру, тут герой – не високоморальний паладин….не представник сил добра, він просто переслідує свої інтереси

В. Кузнєцов

Шлях героя: виживання. Вибір «меншого зла», боротьба з меншим фундаментальним недоліком світу на тлі тотального великого занепаду. Грубо кажучи: боротьба за ресурси; існування.

Жанр досліджує природу зла і темні аспекти людського життя, такі як смерть, тривога, божевілля, біль, помста, гріх і війна.

Л. Снайдер

Настрій: похмурий. Болісність, страждання, жорстокість, виживання: шлях героїв та структура Всесвіту визначає настрій твору.

ПОРАДИ:

  • не обмежуйте себе Середньовічним/Вікторіанським колоритом;
  • найпростіший спосіб потрапити "в жанр" - песимістично (по-дорослому) переказати казковий або легендарний сюжет;
  • якщо гумор - то чорний і жорстокий;
  • “попаданці” - штамп, який необхідно використовувати максимально обережно;
  • якщо вампіри, зомбаки - це звичний елемент світу, то він фантастичний;
  • сюжет, фантастичний світ, атмосфера - три кити темного фентезі.

Книги:
"Літопис Сірого Ордену" Павла Дерев'янка
“Вогневир” В. Кузнєцова
“Тінь на порозі” Н. Гриценко
“Пісня льоду й полум'я” Дж. Мартін
“Темна вежа” Стівена Кінґа
“Американські боги” Н. Геймана
“Відьмак” А. Сапковського
“П’ята пора” Н. К. Джемісін

Фільми:
“Лабіринт Фавна”
“Соломон Кейн”
“Сонна лощина”
“Кораліна”
“Бульварні жахіття”
“Брати Грімм”
“Костянтин”
“Беовульф”
“Джек і бобове дерево. Справжня історія”