Містична епоха Темного романтизму
- 1348
- 2
Моторошна класика: усім відома течія Романтизму випустила у світ ще одне щупальце — божевільне, моторошне, зле та темніше за воронячу чорноту
Моторошна класика: усім відома течія Романтизму випустила у світ ще одне щупальце — божевільне, моторошне, зле та темніше за воронячу чорноту
Темний романтизм (dark romanticism) — підтечія романтизму, яка виникла в Європі в кінці 18-го століття (деякі джерела датують її 1816–1848 роками) і яку називають «нічною стороною» романтизму. Якогось чіткого її визначення не існує: вважають, що ця течія вийшла за рамки романтичної епохи та вплинула на символізм і горор-фільми; часто важко відокремити Темний романтизм від Романтизму. Є версія, що саме з Темного романтизму та готичної літератури 19-го століття постала література жахів.
Крім того, існує підхід до розуміння Темного романтизму як феномену, який існує й донині у змінних формах.
Темний, або ж Готичний чи Негативний романтизм, охоплює не тільки літературу, а й живопис. Химерність, надприродність, божевілля, еротика, насилля та смерть — риси картин та творів цього містичного напряму.
Цей термін увійшов у вжиток завдяки італійському літературознавцю Маріо Празу. Хоча він і не вживав його у своїх дослідженнях, проте це позначення використали німецькі перекладачі для підзаголовку. У своєму творі «Любов, смерть та диявол. Чорний романтизм» (1930) він зазначає, що чим сумніше та болючіше розкривалася краса, тим більшу насолоду відчували темні романісти. Гюстав Флобер у своїй драмі «Спокуса святого Антонія» пише:
Посеред колонади на пекучому сонці стояла гола жінка, прив’язана до стовпа; двоє солдатів шмагали її батогами; з кожним ударом все її тіло звивалося […] яка ж вона була гарна, прекрасна!
Біль звеличує красу. Так само думав і Персі Шеллі у вірші «Голова медузи», і Гете у «Фаусті». У світосприйнятті маркіза де Сада злочин оцінювався як нормальний природний стан, у той час як чеснота була штучним витвором розсудливої людини. Едґар По розглядав статеве збочення як рушійну силу свого серця.
Ще однією характеристикою творів Темного романтизму є панівне зло, яке перемагає добро. У романі все того ж де Сада «Жюстін» головну героїню (обережно, спойлери!) ґвалтують через її відмову приєднатися до банди злочинців, і відрізають два пальці, бо вона допомогла дитині в біді. У монастирі, де вона сподівалася знайти відраду, монахи перетворюють її в секс-рабиню для своїх оргій, при цьому автор дуже детально описує статеві акти.
Темний романтизм зачарований ірраціональністю, меланхолією, шалом та злом, іншою стороною людської подоби; твори письменників носять похмурий, резигнативний, лиховісний і моторошний характер. Романтики приділяли велику увагу підсвідомому та темній стороні психіки.
замки з привидами, монастирі, підземелля, склепи, руїни та цвинтарі
місячне сяйво, туман, темний ліс, галявини
страждання, смерть та розпад
відьом, Сатурна, що поїдає своїх дітей
кошмари, гіпноз, ворожіння, сомнамбулізм
двійників
фантастичних істот, магію, окультизм, алхімію, забобони
естетику та оспівування потворного, еротику
пекло
угоду з дияволом
темні, часто чорні кольори
Йоганн Гайнріх Фюслі (один з улюблених митців Лавкрафта)
Каспар Давид Фрідріх
Арнольд Бьоклін
Едвард Мунк
Також додаю коротке відео з виставки, присвяченій Темному романтизму, яка проходила у кінці 2012-на початку 2013 року: