Поділитися

 (Нотатки  до  бестіарію  голлівудського  горору  1930 – 1940-х  (продовження))

У попередній частині ми розглянули образ Вовка у готичному кінематографі 30-40 років. Варто зазначити, що людина, котра за деяких обставин (здебільшого – під впливом повні) набуває подоби волохатого хижака - один із найпопулярніших персонажів жанру, і претендувати на більшу увагу з боку творців горору може хіба що…

Кажан

Тут символіка досить прозора: «дитя ночі», вампір. Мабуть, більшість шанувальників старих класичних кіножахів одразу згадають кадр із броунінгівського «Дракули»: лялька на шворках, яка недоладно бовтається за вікном спальні майбутньої жертви... (згодом ляльок сполучатимуть із кадрами справжніх тварин на загальних чи, навпаки, крупних планах). Утім, є й вигадливіші образи: «Знак вампіра», що в ньому просто в кадрі з лиликової подоби повертає собі людську вампір, а прекрасна вампіреса спускається на нетопирячих крилах (1935, теж Тод Броунінг). Тут же, до речі, образ вампіра загалом і кажанів зокрема обіграно в іронічному ключі: вся «вампірська» лінія виявляється постановкою, пасткою для справжнього, цілком не-містичного вбивці; «вампір» і «вампіреса» з з їхнім почтом лиликів насправді є акторами шоу «Театр жінки-летючої миші».

40a594c5cbfae2b9a3f8e4f5328af3ce.jpg

unnamed.jpg

Mark of the Vampire (1935)

Десь у проміжку між «Дракулою» і «Знаком вампіра» – і часово, і в розробці теми й образів – лежить стрічка з промовистою назвою «Кажан-вампір» (1933, реж. Френк Р. Стреєр). І тут убивцею хибно вважають вампіра в образі, як ви зрозуміли з назви, кажана; відповідно, підозра падає на місцевого дурника і любителя нетопирів – варіацію на тему Ренфілда (зіграного, до речі, Двайтом Фраєм, «Ренфілдом» з броунінгівського «Дракули»). Художньо слабкіший за «Знак вампіра», «Кажан-вампір» у певному сенсі глибший щодо самої проблеми відносин людей із цими тваринками: звір нешкідливий і навіть корисний (якщо не рахувати видів-кровосмоків, що, втім, не водяться на широтах, в яких відбувається дія фільмів; історію з коронавірусом лишімо осторонь) має незаслужено недобру славу в людських очах. І, якщо в «Знакові вампіра» летючі миші принаймні «грають» вампірів, тут вони просто стають жертвою упереджень.

TheVampireBat4.jpg

5cf0470fb999c8aae0fdbd9926f8b45a.jpg

The Vampire Bat (1933)

«Вампірські» асоціації з цими звірятами виникають навіть у сюжетах цілком сторонніх: у «Диявольському кажані» (1940, реж. Жан Ярброу) безумний вчений створює велетенського нетопиря, щоби помститися своїм кривдникам. Монстр нападає на намічену жертву, атакуючи шию й загризаючи; і, ніби для того, щоб подібність стала геть повною, антагоніста грає Бела Лугоші (виконавець ролі «того самого» Дракули і, до речі, «вампіра» у «Знакові вампіра»). Не дивно, що в сиквелі стрічки, «Дочці диявольського кажана» (1940, реж. Френк Вісбер), біографію вченого доповнили: прибув він із Румунії, активно експериментував над кажанами, і дружина його померла від анемії, тож не дивно, що його самого вважали вампіром. Зрештою, сам класичний образ вампіра, з його чорним вбранням і складчастим плащем, недвозначно покликається на вигляд цієї дещо моторошної, хоч насправді не небезпечної для людини тваринки.

MV5BZWE4MjhjMDItZmQ5Yy00OTQxLWE0M2EtZTJiMTFhMzc1NjJjXkEyXkFqcGdeQXVyMTQxNzMzNDI._V1_.jpg

devilbat19405745_102720160902.jpg

The Devil Bat (1940)

Ніч, кров і смерть – така коротка й недосконала формула образу кажана, що її можете доповнити на власний розсуд.

Подобається проєкт? Ви можете підтримати нас, всі кошти підуть виключно на розвиток «Бабая»

Бажаєте опублікувати свої матеріали? Пишіть нам на пошту: