Ганс «Руді» Ґіґер належить до тих митців, які зазвичай не приходять на гадку, коли ми говоримо про «популярне» чи «впливове» мистецтво, але насправді важко знайти людину, котра бодай раз не бачила його роботи. Ще важче буде знайти вид мистецтва, на який не вплинуло візіонерство Ґіґера.
Якщо шукати якісь паралелі в сучасному мистецтві, то найближче до «брата Чужого» опиниться саме Хаяо Міядзакі, один із найбільш дивних і найбільш упізнаваних аніматорів другої половини двадцятого століття. Проте Міядзакі, навіть занурюючись у містику і ґротеск, зберігає в своїх роботах ясний відбиток дитячої невинності, котра, стикаючись зі страшним світом дорослих людей, залишається дитячою невинністю. Хоч і мусить змінитися. Ґіґер – його лихий брат-близнюк.
Ґіґер, малюючи навіть найбільш збочені та гидкі речі, залишає за ними невідпірну привабливість. Він робить свої візії прекрасними. І цьому він навчився у двох митців: Отто Дікса і Говарда Лавкрафта. Перший цикл Ґіґера, «Атомні діти», дуже багато взяв саме від циклу «Війна» Отто Дікса. Передовсім – монохромну гаму і динаміку смерті. Експресивність і розмитість рисунків Дікса замінилася сюрреалістичною пластичністю, якій Руді ніколи не зраджував.
Якби Алехандро Ходоровський таки екранізував «Дюну» Френка Герберта, і якби Ґіґер був художником цієї екранізації – глядачі сімдесятих років могли б отримати одну з найгидкіших і найпрекрасніших фантасмагорій свого часу. Але «Дюна», зрештою, дісталася Лінчу – і ми знаємо, що з цього вийшло. Натомість Ґіґер, остаточно змістившись із естетики Отто Дікса на естетику Лавкрафта, створив свій «Некрономікон». Водночас унаочнивши і зруйнувавши всі засади лавкрафтіанського жаху.
Замість вихолощеної асексуальності, цей альбом Ґіґера просякнутий латентним і перверсивним еротизмом. Ґіґер навчився робити речі, які здаються глядачеві одночано загрозливими, огидними, збоченими і безмежно привабливими естетично. На цій кульмінації естетики потворного пана Ганса знайшов Рідлі Скотт, котрий саме працював над концепціями та істотами для майбутнього фільму «Чужий». І все завертілось. Лавкрафтіанські візії монументального, недоступного для людського розуміння одночасного жаху і насолоди, були втілені в численних дизайнах водночас непристойно фалічного і непристойно жіночного тіла.
Із оригінального фільму на монтажі вирізали доволі багато матеріалів, які стосуються позаземних цивілізацій, оскільки вони були надто колосальними для відтворення в декораціях. Над дизайном усіх цих приміщень та істот працював Ґіґер, і саме його роботи залишаються чи не єдиним джерелом інформації про те, як мав виглядати всесвіт «Чужих» у первісному задумі. Власне, зокрема ці деталі й можна буде побачити на виставці у Довженко-центрі. У фільмі ж залишились тільки Космічні Жокеї та величезна зала з яйцями (дизайн повністю взятий з альбома «Некрономікон») і сам Чужий.
Чужий, для створення дизайну котрого використовували справжній людський череп, котрого Ґіґер зобразив іще на першій зустрічі зі Скоттом – намалював на серветці – і Чужий, котрий став тим самим ідеальним втіленням одночасно жахливого і привабливого, яке так хотів бачити на екрані режисер. Це була безпрецедентна потвора. Тому що вона лякала, так. Тому що вона була незрозумілою для глядача і вже через це ворожою, звісно. Але переважно – тому що вона вабила. Вона змушувала, мабуть, кожного, хто дивився шедевральний фільм Скотта, палко чекати моменту, коли потвора з’явиться на екрані, коли її можна буде роздивитися в усіх деталях. Коли її виглядом можна буде насолодитися.
Про це, власне, весь Ґіґер від «Некрономікона» з «Чужим» і до кінця. Мистецтво привабливого і гидкого парадоксу. Еротизм машини, що межує з порнографічністю, машинність живих тканин, насолода, яку неможливо не відчувати крізь художні матеріали, яка пробивається крізь шари граничної огиди. Ґіґерівський стиль називають «біопанком», «некроготикою» і багатьма іншими термінами. Але вся творчість художника, від початку і до кінця – це зображення межі. Страшної межі людської свідомості, на якій насолода перетворюється в страждання. І навпаки.
Насолоджуйтеся.
Стаття створена на замовлення фестивалю «Молодість»